www.REJSTRIKY.CZ - seznam rejstříků všech druhů

Návrat na hlavní stranu

Království perníku

Ze Starého Města do Podlesí přes hřeben Sušiny [ Lyžařská trasa ]

Staré Město - Stříbrnice - Stříbrnická (sedlo) - Sušina - Podbělka - Vojtíškov - Podlesí (26 km)

Náročná lyžařská trasa horským hřebenem v masívu Kralického Sněžníku s dalekými výhledy a obtížnějšími sjezdy. Nebývá zde pravidelně upravovaná stopa. V prostoru pasek v úseku Stříbrnická - Sušina - U sedmi cest ztížená orientace, zejména za mlhy. Túra je vhodná jen pro zkušené lyžaře a za vhodných sněhových podmínek. Možnost občerstvení v Stříbrnicích, na chatě Návrší a ve Vojtíškově.

Kilometráž :
Pod Valbeřicemi --- 493 --- 25 --- modrá pěší značka
Podlesí (u ŽST) --- 505 --- 26

Popis trasy :
Do Starého Města se dostaneme nejlépe vlakem ze Šumperku s přestupem v Hanušovicích. Počáteční úsek do Stříbrnic si lze ulehčit jízdou autobusem ze Starého Města.

Od nádraží půjdeme nejprve půl kilometru po místní komunikaci a u hřiště odbočíme vlevo mírně do kopce. Po vystoupání na hřbet kopce Hadcová s pevnůstkami předválečného opevnění jedeme téměř po rovině až na rozcestí Stříbrnice ( okraj). Zde nás čeká kilometrový úsek po silnici (většinou sypané) do centra Stříbrnic, kde se můžeme občerstvit v chatě nebo obchodě. Za kostelem začíná silnička ostřeji stoupat, na konci vsi odbočíme vlevo a po prudce stoupající pěšině lesem vyšlapeme na dolní stanici vleku. Za dvacetikorunu můžete využít služeb lyžařského vleku nebo lesní pěšinou zdoláme prudké stoupání až k chatě Návrší (variantou může být výstup k chatě po 1,5 km delší neznačené zásobovací cestě). Po nezbytné relaxaci opět nasadíme běžky, vyšlápneme na silničku nad chatou a u rozcestníku odbočíme vpravo po široké lesní cestě. Za příjemného stoupání dosáhneme křižovatky Nad Adéliným pramenem, pokračujeme v serpentině u státní hranice až k naučné tabuli, kde z široké cesty odbočíme prudce vpravo na úzkou cestu, která nás dovede pasekou a lesem až do sedla Stříbrnická. Máme li dostatek času a sil, můžeme si vyšlápnout na 2,5 km vzdálený vrchol Kralického Sněžníku a vrátit se zpět ostřejším sjezdem po poměrně úzké pěšině.

Ze sedla nás čeká krátký prudký výstup na vrchol Stříbrnické hory (1250 m.n.m.) a poté střídavé mírné klesání a stoupání vrcholovým hřebenem na vrchol Sušiny. Tento úsek vede střídavě lesem a pasekami, značky bývají zafoukané a je zde obtížná orientace! Je potřeba se držet stále středu hřebene. Za mlhy se nedoporučuje!

Z vrcholu Sušiny (výhledy k protějšímu hřebeni Malého Sněžníku) nás čeká krátký prudší sjezd okolo pevnůstek opevnění z let 1935-1938 (možnost nouzového úkrytu) a pozvolný výšlap na Podbělku. Po zápisu do vrcholové knížky v kovové schránce je zejména za zmrzlého sněhu zvýšit opatrnost, neboť pojedeme ostřeji z kopce úzkou pěšinou v lese s omezenou možností plužení. Zakrátko přijedeme k lovecké chatě Babuše, a za střídavého mírného stoupání a klesání pokračujeme na kótu vrcholu Souš ( v minulých letech zasáhly oblast rozsáhlé polomy, které byly sice odklizeny, ale je zde za snížené viditelnosti obtížná orientace). Za rozcestníkem je opět obtížnější úsek cesty při sjezdu nízkým lesem. Na velké pasece se držíme stále rovně po hřebeni až k velké křižovatce lesních cest U sedmi cest (vrcholová schránka KČT).

Nyní nás očekává zřejmě nejpříjemnější úsek cesty sjezdem západním svahem Srázné po široké lesní silničce přes loveckou chatu Pomocnou až do Vojtíškova. V serpentinách sjedeme okolo kostela k velkému penzionu s možností doplnění sil v restauraci. V případě, že bude cesta obcí sypaná a nesjízdná, lze objet za dobré viditelnosti Vojtíškov po loukách zprava Za rozcestníkem pod obcí odbočíme vpravo na polní cestu, která nás dovede na okraj lesa. Po ostřejším sjezdu lesem kolem potoka přijedeme k hlavní silnici, rozcestníku Pod Valbeřicemi. Sundáme lyže a zabočíme po hlavní silnici vpravo ke kilometr vzdálené železniční zastávce Podlesí, kde naši tůru ukončíme.Zbývá-li nám do odjezdu čas, o půl kilometru dále je příjemná hospůdka v Malé Moravě u přejezdu.